Thursday, July 29, 2010

*sigh*



kalaulah sesetengah memori itu boleh di erase dengan hanya menekan butang delete alangkah senangnya.

Wednesday, July 28, 2010

sabar sabar

sabar rose sabar..
sabar..jangan ambil kisah sangat orang yg suka putar belit cerita ni
selagi boleh putar, putarlah
selagi boleh belit, belitlah
nanti, terbelit diri sendiri jugak

selagi boleh berlakon, silakan berlakon
harap-harap dapat award lah ye hendaknya.

selagi boleh gunakan orang lain untuk kepentingan diri sendiri
silakan buat demikian lagi

selagi boleh letak kesalahan diri sendiri kat orang laen,
apa salahnya bukan?

selagi boleh mereka-reka cerita menarik, reka lah lagi supaya lebih menarik dan indah untuk di dengar dan dikongsi bersama-sama teman kamu.

selagi boleh tutup parut atau kecacatan yang ada,
tutuplah kan.jangan bagi orang laen taw kamu ada cacat sana sini.
tak kisah lah menggunakan teknologi canggih atau
make up yg tebalnya berinci-inci

"lantak lah apa orang nak kata,
asalkan aku bahagia"...
bahagia sungguh falsafah kamu bukan.


sabar rose sabar..selagi mampu..
bersabar itu yg terbaik.
lapangkanlah dadaku ini ya Allah..
sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui setiap apa yg terjadi..

Saturday, July 24, 2010

antara dua cinta




Apa yang ada jarang disyukuri
Apa yang tiada sering dirisaukan
Nikmat yang dikecap baru kan terasa bila hilang
Apa yang diburu timbul rasa jemu
Bila sudah di dalam genggaman

Dunia ibarat air laut
Diminum hanya menambah haus
Nafsu bagaikan fatamorgana
Di padang pasir

Panas yang membahang disangka air
Dunia dan nafsu bagai bayang-bayang
Dilihat ada ditangkap hilang

Tuhan.. leraikanlah dunia
Yang mendiam di dalam hatiku
Kerana di situ tidak ku mampu
Mengumpul dua cinta
Hanya cintaMu ku harap tumbuh
Dibajai bangkai dunia yang kubunuh

Thursday, July 22, 2010

frank sinatra

yes, i admit that sometimes i listen to frank sinatra's songs..
i love this one the most..

And now, the end is near,
And so I face the final curtain.
My friends, I'll say it clear;
I'll state my case of which I'm certain.

I've lived a life that's full -
I've travelled each and every highway.
And more, much more than this,
I did it my way.

Regrets? I've had a few,
But then again, too few to mention.
I did what I had to do
And saw it through without exemption.

I planned each charted course -
Each careful step along the byway,
And more, much more than this,
I did it my way.

Yes, there were times, I'm sure you knew,
When I bit off more than I could chew,
But through it all, when there was doubt,
I ate it up and spit it out.
I faced it all and I stood tall
And did it my way.

I've loved, I've laughed and cried,
I've had my fill - my share of losing.
But now, as tears subside,
I find it all so amusing.

To think I did all that,
And may I say, not in a shy way -
Oh no. Oh no, not me.
I did it my way.

For what is a man? What has he got?
If not himself - Then he has naught.
To say the things he truly feels
And not the words of one who kneels.
The record shows I took the blows
And did it my way.

Yes, it was my way.

Tuesday, July 20, 2010

berlapang dada

hari tu, husna ada cakap tentang sifat berlapang dada..
aku pun terfikir yang
kadang-kadang kita terlalu mengharapkan orang lain agar berlapang dada dengan sikap dan diri kita tanpa kita sedar bahawa kita sendiri susah untuk bersikap sedemikian.
Tidak kiralah kita sebagai orang atas, atau sebagai orang bawah. Kesannya akan berlaku ketidaksefahaman dalam melakukan kerja dan dalam memahami diri orang lain. Kesan yang lebih teruk akan timbul pelbagai prasangka yang bukan-bukan sehingga akhirnya boleh menggugat sesuatu perhubungan.


Sifat berlapang dada merupakan salah satu nikmat dari Allah s.w.t kepada hamba-hambaNYA yang muslim. Sifat yang mana Allah s.w.t jadikan hatinya bersih dari permusuhan dan kebencian, jernih dari dengki dan hasad, bebas dari muslihat dan pengkhianatan dan tidak wujud di hatinya melainkan kecintaan dan rasa kasih sayang kepada saudaranya sesama Islam.


"Dan tidaklah sama kebaikan dan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, sehingga orang yang ada rasa permusuhan antara kamu dan dia akan seperti teman yang setia. Dan (sifat-sifat yang baik itu) tidak akan dianugerahkan kecuali kepada orang-orang yang sabar dan tidak dianugerahkan kecuali kepada orang-orang yang mempunyai keberuntungan yang besar."
(Surah Fussilat: 34-35)



komen kak KK kat profile pic fb yg latest: cincin persahabatan...:D...moga kekal hingga ke Syurga
credit to wan for this pic..hihi~

Sunday, July 18, 2010

back to school

aaaaaa~
cuti da abih seyh..

sem baru bermula esok..
aja aja fighting

ok..ni jadual saya untuk sem II:

MON
maths 270 (T)(303s-B75)(10-11am)
maths 260 (L) (PLT1)(11-12pm)

TUES
maths 260 (L) (PLT1)(11-12pm)
stats 201 (L) (MLT1)(12-1pm)
maths 250 (L)(MLT2)(1-2pm)

WED
maths 270 (L)(OCH2)(9-10am)
maths 250 (L)(MLT2)(1-2pm)

THURS
maths 270 (L)(MLT3)(9-10am)
maths 260 (T) (303s-B75)(11-12pm)
stats 201 (L) (MLT1)(12-1pm)
maths 250 (T)(MATH25)(1-2pm)

FRI
maths 270 (L)(OCH2)(9-10am)
maths 260 (L) (PLT1)(11-12pm)
stats 201 (L) (LgeChem)(12-1pm)
maths 250 (L)(MLT2)(1-2pm)

note:
[subject] [T/L] [venue] [time]
T=tutorial, L=lecture
maths 270 = Numerical Computation
maths 260 = Differential Equation
stats 201= Data Analysis
maths 250= Advancing Mathematics 2

ermmm..3 subjek maths..dan 1 je stats..gulpss..
semua subjek berat dan semuanya dah stage II..
tapi cam lega sket tiap hari kelas abih kul 2 ptg..
tak macam sem I dulu, ade kelas abih kul 4 ptg la..8 malam la..huk2.

all the best kepada rakan2 sekalian gak taw..


;)
mari berusaha!


p/s: May Allah always be with me.

Tuesday, July 13, 2010

panasnya matahari, dinginnya salju.



mt ruapehu (foto diambil semasa dalam van)


Surah : An-Nur, No Surah: 24, Ayat : 43





Tidakkah engkau melihat bahawasanya Allah menjadikan awan bergerak perlahan-lahan, kemudian Dia mengumpulkan kelompok-kelompoknya, kemudian Dia menjadikannya tebal berlapis-lapis? - Selepas itu engkau melihat hujan turun dari celah celahnya. Dan Allah pula menurunkan hujan batu dari langit, (iaitu)dari (gumpalan-gumpalan awan seperti) gunung-gunung; lalu Ia menimpakan hujan batu itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Sinaran kilat yang terpancar dari awan yang demikian keadaannya, hampir-hampir menyambar dan menghilangkan pandangan.


_______________________________________________________________

terima kasih kepada akak-akak senior yg baek hati sepanjang trip jaulah winter 2010 yg lepas...akak-akak semua memang best laa...banyak pengalaman berharga yg dapat dikongsi bersama yg dapat dijadikan panduan bersama untuk mendorong diri ke arah yg lebih baik..insyaAllah..

sepanjang jaulah 4 hari 3 malam tu, saya tak kan lupa la yg sy pernah satu van dgn ena, yumna, kak maryam, kak fadilah, kak maisarah, dijah dan kak izzati..terutamanya bab yg perjalanan balik semula ke auckland..dalam 16 minit lg nak sampai hamilton.van kami berasap dan tersadai lah kami di tepi jalan..kami berpicnic di highway..nak dekat 2 jam kot terkandas..tp alhamdulillah, semuanya selamat..ada van satu lagi yg bawak ena, yumna n sy balik dulu..tp bila pikir balik, banyak gak hikmahnya..satu pengalaman berharga yg tak dapat dilupakan la..

ermm..tataw nak susun ayat untuk nak share apa yg telah dapat dipelajari dalam jaulah kali ni, tapi rasa cam bersyukur sangat sebab dapat libatkan diri dalam program macam ni..
sekali lagi, jazakillah kepada semua akak-akak dan rakan-rakan sekalian..

ranting-ranting kayu yg diselaputi salji di pagi hari


kerasnya ketulan ais tu.tapi berusaha gak nak pecahkan ia


mt ruapehu.kami datanggg~

walaupun kecil, tapi berjaya gak buat mr snowman.hehu~



oh..kami tersadai di stesen minyak ni..solat n makan nasi beramai-ramai..walaupun letih yg teramat..tapi gembira dapat mengenali akak-akak ni dgn lebih rapat..smoga ikatan ukhwah yg terjalin atas dasar Allah akan kuat dan utuh selamanya..insyaAllah..


p/s:rasanya antara pengalaman lain yg best ialah semasa amik wuduk dgn salji mt ruapehu tu la..hehu..ketika saat menyapu salji itu ke muka..uuuuu~sejuk giler kot..dan ketika sujud di lantai salji mt ruapehu.terasa macam nak nangis pon ade..subhanallah..maha suci Allah..sesungguhnya Dia tidak menjadikan segala yg telah diciptakanNya itu semuanya sia-sia, tetapi untuk manusia berfikir akan kebesaranNya..