Thursday, January 24, 2013

hargai selagi masih ada

so, its been more than two months already.
phewwww.mandi 3-4 kali dalam sehari apabila berada di malaysia itu adalah normal.
hari-hari makan makanan yang berminyak itu adalah normal.
sukar dielakkan.hurmmm.

so, dalam tempoh 2 bulan ini jugaklah, rasanya separuh masa telah dihabiskan di rumah nenek
atuk belah mama.adalah sesekali melawat nenek sebelah papa.
pernah sekali je tidur rumah nenek belah papa kerana masa tu pembantu baru yang jaga nenek
baru sampai.first time jugak lah tengok nenek disalinkan lampin, dilapkan badannya, dibedakkan.
serupa macam budak kecik.
time tu terus aku teringat kata-kata, "seorang ibu boleh menjaga sepuluh orang anak,
tapi sepuluh orang anak belum tentu boleh menjaga ibu seorang"
rasanya memang tepat kata-kata tu.
sedih, pilu bila dengar suara nenek cakap "sakit, sakit" bila pembantu tu lap dan salin
lampin pakai buang..huuu..nenek dah tak ingat siapa anak-anak dia siapa.
kalau dia bercakap hanya ingat perkara-perkara yang lampau je.
dia macam di zaman lain, zaman anak-anak dia masih kecil, suaminya masih ada.etc.

so, itu cerita nenek belah papa.80 lebih dah kot usianya.

sekarang selalu habiskan masa kat rumah nenek atuk belah mama.
hari tu nenek jatuh bilik air, sakit belakang dia.tu yang start tidur umah nenek tu.
risau kot diorang dah tua, tinggal berdua je. tambahan plaks atuk skarang berjalan pakai tongkat,
jefry yang selalu pimpin dia berjalan ke kedai makan ke etc
aku ingat lagi, dulu sebelum fly nz,
aku ingat dah tak dapat dah makan rendang ayam yang nenek masak.
tak pun ikan pari masak asam.hee..bila duduk umah nenek ni,
cakap je nak makan apa, insyaAllah nenek akan masakkan.heyy.of course aku tolong masak okey,
mana ada goyang kaki je.hihi..
tutup pintu reban ayam, tolong goreng ikan untuk kucing atuk hari-hari.itu memang wajib kena buat.. basuh dan sidai baju atuk nenek, jalan kaki buang sampah, belikan kuih untuk sarapan, temankan nenek beli barang runcit,
dengar keluhan, cerita, or apa saja yang nenek sampaikan.teman nenek berborak.
tengok tv dgn nenek,tidur dengan nenek,masak sama-sama nenek.
phewww.sayang atuk nenek.





hargai diorang selagi masih ada.
stop tulis kejap.
sebak plaks.hu.


atuk bg ayam-ayam makan


 laman rumah nenek 





 rumah nenek 


Sunday, January 13, 2013

2013

Malam mencari mimpi
Siang mencari erti
Tersingkap seribu makna
Terucap seribu kata
- Kekasih Awal dan Akhir, Jamal Abdillah


Bulan baru di hari tahun yang baru.
Sedar tak sedar, usia blog ini menginjak masuk ke tahun yang ke-6
Pantas sungguh masa beredar.
Yang senior sudah tamat pengajian di universiti,
yang junior pula bakal menyusul senior.
Eh.

Kehidupan tetap diteruskan.
Survival. Yup.
Berjuang untuk terus hidup.
Hidup untuk mati. untuk kehidupan yang kekal abadi di sana.


Tahun 2012.
Melakar suka duka ketawa menangis.
Terima kasih 2012
2012 akan tetap diingati antara tahun yang terindah.

Semoga 2013 ini membawa keceriaan dan kebahagiaan
yang berterusan dan berpanjangan
hingga tahun-tahun yang berikutnya jua.
InsyaAllah.Amin.


p/s: Selamat ulang tahun perkahwinan yang ke-24 buat ayah bonda tersayang. Ampun dipinta kerana tiada hadiah istimewa dari anakanda mu ini kerana masih menanam anggur di rumah.hehehe..semoga kekal berbahgia hingga ke syurga.tidak pernah anakanda lupa untuk menitipkan doa untuk kalian berdua. sayang mama papa!