Ohh..mantapnya tajuk ni kan??
Memang kena kerja keras.Itu betul.kalau tak kerja keras macam mana nak cari rezeki yang halal dan berkat kan?Kalau setakat buat kerja ala kadar, sekadar makan gaji atau tak bersungguh, aisehh..tak elok tu..
kita ni sebagai pekerja biasa tolong tanamkan dalam ingatan tu, walaupun bos tak nampak, jangan la curi tulang ye.. buat kerja sehabis baik tapi jangan sampai membebankan diri sendiri.. boleh je say NO, kalau betul-betul tak mampu. if ko YES YES dengan semua benda, lepas tu hasil kerja tak memuaskan nanti memakan diri.. betul kan?
Apa maksud bekerja dengan bijak?Macam mana nak buat bekerja dengan bijak ni?
Bagi aku la, pandai-pandailah buat jadual kerja, mana yang patut buat dulu, sila utamakan yang tu dulu. Bukan bertangguh, cuma kadang-kadang ada benda yang tak boleh buat lambat-lambat..Lepas tu tulis dan catat la apa yang nak dibuat dalam minggu, bulan tu, lepas tu minggu dan bulan mendatang.. Barulah tak kelam kabut hal kerja dan hal rumahtangga...
Even hal nak membersih rumah pun kena plan ye.. minggu ni nak basuh toilet, next week nak vacuum bilik tamu..weekend nak buat groceries..kalau nak best lagi boleh plan menu makanan untuk seminggu terus..takde la pening nak makan apa, kat mana..lepas tu nak fikir hal duit belanja lagi...
Bukan apa taw, kadang-kadang, ini ikut pemerhatian aku lah, zaman belajar ada orang boleh plan dan fokus tentang perjalanan hidup..contoh next month nak jalan mana, nak study apa, makan kat sini situ..tapi bila kerja macam bercelaru sikit..lepas tu merungut takde masa nak bersenam dan spend time with family or nak balik kampung..
Hey tak boleh macam tu taw..aku ni takde la perfect sangat..hehe,,sebab tu tulis post ni.. sebagai ingatan untuk diri sendiri dan yang tabah membaca..
Aku rasa korang lagi hebat sebab selalu tengok dan dengar ceramah agama atau motivasi sana sini..cuma, sebagai manusia biasa yang hanya ada 24 jam sehari, aku harap kita dapat guna masa dengan sehabis baik.. sebab umur makin singkat..nak berbakti pada mak ayah, adik beradik, kat pasangan, kat jiran, kawan sekerja..eh macam-macam lagi lah..
"To achieve is to work hard,
Work hard and priorities right.
Do things in right order, and you will achieve.
You must give something to get something"
Pages
one click away..
Showing posts with label work. Show all posts
Showing posts with label work. Show all posts
Thursday, May 18, 2017
Monday, March 27, 2017
all praises to Allah
Di akhir bulan Februari yang lepas, dengan tak disangka-sangka keluar pekeliling yang telah lama diharapkan setiap kali borang pindah dihantar..
Sesungguhnya rahsia rezeki dari Allah yang Maha Mengetahui tentang segala aturan perjalanan hidup kita ini walaupun kita merancang segalanya :)
Tiba-tiba penuh whatsapp mesej dengan ucapan tahniah dari rakan-rakan dan family...
Terdiam dan cuba jugak untuk cubit diri sendiri masa tu mana la tahu hanya mimpi kan..
alhamdulillah ya Allah.. penantian untuk balik Semenanjung telah berakhir..
selamat tinggal Borneo...bercampur baur perasaan,
terkejut, gembira, sedih nak berpisah, serabut nak mengemas dan lain-lain masa tu..
syukur sangat si suami banyak sungguh membantu..aku rasa kalau sorang-sorang tu memang tak berjalan la proses mengemas..thank you Abang..
Semoga bertambah murah dan barakah rezeki di tempat kerja baru nanti.Amin
Nantikan post seterusnya dari Kuala Kangsar.hehe.
Saturday, November 19, 2016
Pick 3
This caught my attention.
As I go through many articles related with planner, life-balancing etc etc, this quotes or questions came across many times during the search. It is interesting to see how other people share their tips, method on how they were doing it plus the experience along the way to achieve great successful in life. Well of course our definition of succes vary among us, but still the process of getting it is not easy and need a lot of efforts and sacrifes.
Nevertheless, the keyword is to get organize, well-planned and get a clear vision on what you want to achieve, pray a lot after making so much effort because we plan, but the Almighty's plan overrides all plans. He knows what is best for us even though our minds do not always comprehend.
This type of human dilemma exist all the time because we all want to do it all but really, at the end of the day, you can't do all of them well.
p.s : I am a bit of a planner addict. Go google what is planner addict. Colourful planner caught my attention and I love to decorate my planner.
Family, fitness, friend, work or sleep: Pick 3
As I go through many articles related with planner, life-balancing etc etc, this quotes or questions came across many times during the search. It is interesting to see how other people share their tips, method on how they were doing it plus the experience along the way to achieve great successful in life. Well of course our definition of succes vary among us, but still the process of getting it is not easy and need a lot of efforts and sacrifes.
Nevertheless, the keyword is to get organize, well-planned and get a clear vision on what you want to achieve, pray a lot after making so much effort because we plan, but the Almighty's plan overrides all plans. He knows what is best for us even though our minds do not always comprehend.
This type of human dilemma exist all the time because we all want to do it all but really, at the end of the day, you can't do all of them well.
p.s : I am a bit of a planner addict. Go google what is planner addict. Colourful planner caught my attention and I love to decorate my planner.
Subscribe to:
Posts (Atom)