Sunday, August 30, 2009

puasa kali ini...

hari ini, 9 ramadhan 1430..

bila difikirkan semula, rupa-rupanya ramadhan kali ini adalah ramadhan pertama yang dapat aku sambut sepenuhnya di rumah bersama keluarga tersayang..
yelah..setelah 7 tahun....sebulan berpuasa kali ini aku dapat bersahur, berbuka, bertarawikh bersama keluarga dan tidak lagi di sekolah asrama, di kolej..puasa sakan aku di rumah tahun ni..yelah..kalau di rumah, aku memang tidak akan tinggal bangun sahur..walau mengantuk macam mana pun, tetap aku bangun nak makan masakan mama...terutamanya sambal ikan bilis dia..waaa..dah terliur..heh~

barlainan sekali kalau di mrsm dulu..walaupun sahabat2 jerit2 kejutkan dan sebutkan menu bersahur spt nasi ayam la, dll yg bunyi memang menarik..tetapi, seingat aku, masa di mrsm jasin dulu, tak sampai 5 kali pun aku aku pergi dewan selera nak pergi makan..sebabnya?..mestilah sebab malas nak bersiap2 lengkap bertudung semua..keadaan yang sama gak semasa di KMS..haha..semasa tahun kedua kat KMS tu,aku ingat lagi, sekali pun aku tak jejak ke dewan selera untuk makan sahur..eyp..tapi aku tetap sahur taw..sahur di bilik je..biskut, kurma, roti dan air kosong..hihi..itu bab bersahur..

di KMS, semasa bulan puasa, bila siang2, balik2 bilik, lalu kat koridor...kadang2 ada bau megi yg sangat kuat..haha..tak pun nampak ada yg tengah bancuh air milo la, oren laa..kelakar bila ingat..

bab berbuka..masa kat jasin dulu..rumates aku, dayah dan bdk2 wing laen selalu gak bukak puasa dalam bilik je ramai-ramai..kat skolah kami dulu ada bazar ramadhan..orang luar yg datang jual macam2..wahh..masyuk..duit aku laju je keluar time tu..sebabnya, kadang2 lauk DS kan kurang menyelerakan..

di KMS pula, aku ingat lagi..masing2 sanggup bersesak-sesak nak pegi pasar ramadhan kat ampangan..ramai2 tunggu bas yang kolej sediakan kat gate B..tak pun, macam aku yg kadang2 tertidur tak sempat naik bas or kalau bukan giliran gurl yg naik bas tu, sesuka hati je call teksi..kadang2 tu, pesan makanan kat membe2 je sebab sedap lagi syok layan tidur..waaaaa..rindu KMS..rindu KMS..rindu asmaa, shafa, emosah, klasmates..berbuka ramai2..semua beli makanan..then, bila berbuka tiap orang rasa sikit org ni punye makanan, org tu punye...bila ingat2 balik, juadah apa yg selalu aku berbuka time puasa kat KMS dulu, ayam percik, bubur lambuk, kuih2, roti john dll..jarang aku beli lauk pauk ni..sebab aku tak suka makan nasi..kan shafa kan??..aku hairan kenapa kat rumah ni, aku boleh pulak nak telan nasi time berbuka..huhu~sungguh berlainan..

bab tarawikh kat KMS pun best..pegi ramai2..siap ketuk2 pintu membe..pastu, ada gak time rasa malas nak pegi, membe ajak gak pegi sama2..solat jemaah dgn kawan2..ada gak time nak nakal2 before start solat, main cuit2 dgn kawan..huaaaa2..rindu..pastu jalan ramai2 balik bilik..singgah DS nak makan dgn telekung2 tu..pastu, sampai2 bilik kadang2 terlelap terus..pastu risau kerja tak siap..tak pun, sambung makan makanan yg beli time kat pasar ramadhan tu kat bilik lepas tarawikh..part yg best, kadang2, bilik sebelah or bilik mana2 hulur makanan kat bilik kami..sebab ada gak yg dah tak larat nak makan sebab beli banyak sangat kat pasar ramadhan tu..pucuk dicita, ulam mendatanglah katakan..

hurmm..tarawikh kat surau taman..hari pertama kat bahagian perempuan ada la dalam 3 saf...huhu~lepas tu 2 saf pun dah tak penuh masuk hari ke 7 puasa..bila pandang kiri kanan majoriti yg makcik2 or nenek2 je..dan budak2 kecik sekolah rendah..takde yg sebaya aku pun..oh ye..semalam ada makcik sebelah tegur sebab time solat tarawikh, jari tangan ternampak..huhu..first time dalam hidup aku, ada orang tegur time solat tak leh nampak jari tangan time solat..batal katanya...aku senyap je la masa dia cakap.. macam2.. ermm..setahu aku tak batal pun..

dah laaa..nak stop dulu..aku rindu KMS..i miss my dear friends..

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

7 comments:

s.e said...

u get to berbuka, bersahur, bertarawikh with ur family for the whole month of ramadhan. i dont. appreciate it.

emosah said...

betul tu rose....
puasa kat rumahlah paling best...
kalau ikutkan hati, aku nak minta cuti kat taylor utk sebulan...
nak puasa kat rumah puas2....
btw, aku sedih gila x ada bazar kat sini...
kalau ada pun kat seksyen 18...
aku tak tau pun mn seksyen 18 tu..

wankhai said...

puasa aku kat rumah sangat menggerunkan. Dan menggemukkan.

Mak aku akan jadi pelik bila aku tak makan at least dua pinggan for bukak puasa. And dia wajibkan aku habiskan lauk pauk habis makan nasi.

I mean, kamon aa..haha.

Tapi, makan free, melantak je la.

emosah said...

wei wan khai...
syukur la...
aku tiap kali nak buka, jenuh nak pikir mana nak pergi beli makanan..
sebab tu aku tak sabar nak tunggu hujung minggu sebab aku tak sabar nak bukak puasa kat umah tau...
mak kau suka tgk anak2 dia makan...
so, makan la puas2..
nnt kat nz, x kempunan dah..

alicia-rnro said...

S.E-aisyy kamu nih...bestt taw dpt puase kat umah..boleh mkn puas2..hepi2, gelak2 dgn fmly..besttttt...

emosah-alala..ciannye aku dgr..ko try la pegi even sekali...btol ckp ko..ak mmg mkn puas2..tp selera aku just jantung pisang n sambal petai je.haha..

wankhai-erkkss..aku setuju gak dgn ko..aku pun tambah2 gak..dgn air manis lg..huhu~tp sume parents cmtu kan..suke tgk anak2 die mkn..

-miyn- said...

hebatnye kak rose! takpenah mkn ds time sahur masa jd senior dulu?

k plak mcm x penah tak bukak kt ds. sbb rasa mcm lg happening ja kt situ, plus taun ni kolej da x sedia bas dah. nk jalan kaki rasa mcm hampir mati je. kolej maken kedekut, sedih.

btw, i think im gonna miss all these when im not here nymore kan kan..tp karose, lucky la bley posa, tarawikh dgn raya skali taun ni. lepas ni bila da balek pun mungkin x tentu lg buley complete kan semua..

alicia-rnro said...

miyn-hebat ke..sebab ramai la seangkatan dengan akak time tu..haha..alahai..akak dah bace blog kamu, sdey sgt bile bace..rasa kesian sgt..korang bersabar ye..tapi dpt jimat korang gak, sbb dulu akak sgt boros membeli mkn kat bazar tu..heh~memang rase sgt hepi dpt pose n raye sakan di rumah tahun ni~