Saturday, March 14, 2009

PPSMI oh PPSMI..

teaching maths & science in english is a must!
please be far-sighted in this issue on long term basis..
get the facts right, u won't get good job with bad english..
why so "kecoh" bout teaching science & maths in eng..
after all, other subjects in BM..eg moral, sej, geog, sivic..
reverting teaching maths & science to BM is a waste of taxpayers..
new book to be publish in BM at this time of economic downfall..
plus, BM is not capable of explaining some of the terms in these two subjects..

for more..click THIS and THIS

p/s-terkejut jugak bila ade org tanye PPSMI tu ape..
bukan isu tu dah lame kecoh ke??aisyy...

17 comments:

Hafiz El Hilmi said...

fakta yg mesti diambil kira..

hanya 3% pelajar yg bergelar melayu yg guna BI dalam perbualan keluarga mereka.. so they prefer to learn in BI..but di malaysia negaru terchenta ku ada lebih 50% budak2 kampung yang status BM nya pun hanya B menghampiri C, kadang2 D pun ada.. maka alkisah bila muncul nya idea PPSMI, apakah nasib bdk2 kampung yg rata2 nya bukan xtau bercakap BI, tp xtau apa itu BI!..

ya benar, kita blh berstju sbb kita berada di pihak yg pandi BI, cuma tinggal lagi perlu bljr SAins dan Mate..tapi mslhnya utama penduduk marhaen bukan stkt nk bljr sains n mate, tp bahasanya pun masih terkontang kanting..



kita sibuk bercakap soal maju dan dunia pertama sebab sekeliling kita ada bangunan lebih 4 tingkat..
tp jika kita duduk di rumah yg tak berdinding di kampung, maka kita pula yg akan bercakap tentang beras dan air bersih.

sekadar berpendapat..

p/s: respon di http://hafizhilmi89.blogspot.com

Anonymous said...

i guess there are pros and cons about this matter. For me, as an English teacher, I'd say we look ahead to the future..mcm pepatah Melayu ckp..bersusah-susah dahulu..bersenang2 kemudian...just like our ancestors..they had to face difficulties before they got the independence..so the table turns to our young generation..without English..it's either you'll left behind or you'll be at the same level..just think 10 years from now...i don't want my kids to be left behind..obviously i want them to keep abreast with development..so it's up to individuals...

..alicia-rnro.. said...

hafiz-errkkkss..pjgnyer ur comment..ermm2..
u said:
"apakah nasib bdk2 kampung yg rata2 nya bukan xtau bercakap BI, tp xtau apa itu BI!"

balik2 ini je la reason org2 yg menentang ppsmi ni..
abih tu sampai bile?..aku pon org kg gak..adik aku pon blaja kat skola kg gak..aku tgk vocab die improve la jugak bile blaja sc n math in eng..even mak bapak sume ade la jugak kesedaran nak anta anak2 mereka pi tuisyen eng..
plz la pk on long term..
seriously, byk lg kebaikan lain ttg ppsmi ni..

mama..plz komen sket kat bawah tu nape mama sokong..
heh~~


anonymous-hihi..i noe it's u..cikgu ju rite??..hehe..thanz 4 da comment..=)

mama nina said...

mama pun orang kampung. Kakak-kakak dan abang mama pun org kampung. Maka background lebih kurang sama tetapi yang membezakan mereka ambil remove class dan ambil MCE tapi mama masa tu dah tak de MCE cuma SPM. Mama batch kedua MCE dah mansuh. kakak2 dan abang semua speaking ok sebab belajar dalam B. Inggeris sedangkan mama tak berapa pandai. Dia orang pandai sebab keadaan memaksa mereka.Keluar U cari kerja barulah tahu pentingnya B. Inggeris sebab tak pandai nak cakap Inggeris. Maka jadi je le cikgu.

s.e said...

adoi........sakitnya......hahahahha

..alicia-rnro.. said...

S.E-sakit eyh??..muahahaha..tu la..asyik blajar utk final smpai x igt dunia la tu..

Hafiz El Hilmi said...

disini bukan tmpt beperang isu PPSMI.. tp cukup utk tmpt berkongsi maklumat..hehe

lihatlah siapa penentang2 PPSMI disini >>
http://www.suarakeadilan.com/sk/berita-utama/2009/03/2312

disini pula bukti kajian, http://kampusnegara.net/modules.php?name=News&file=article&sid=2505

saya ada idea..mungkin menarik mungkin x..apa kata jadikan bahasa melayu bahasa ilmu? perluaskan penggunaan bahasa melayu dalam semua bidang ilmu..

tapi orang kata bahasa melayu xde istilah mate n sains..sume ciplak bahasa BI.. tahukah anda istilah sains dalam BI kebanyakannya dari bahasa yunani dan greek? huhu..

orang kampong said...

owh cik org kerajaan ke?
cik jgn bace blog orang cik je,,
chedet,,dia y buat dasar nie,,memang la mati2 dia pertahankan,,
gerakan anti pkr (parti keadilan rakyat),nik aziz n haji hadi 2 PAS(parti islam se-Malaysia),,wat pe tetibe menyibok?ingat bahasa melayu ni ada satu dialek je ke?tak suke membaca,tapi suka mencerca!
cik orang islam atau orang kafir zimmi?
cik dapat kerja sebab cik pandai bahasa inggeris atau Tuhan pilih cik untuk kerja 2?
cik tau x ape maksud kafir zimmi?
cik pandai bahasa arab x?
klu kite kene blajar bahasa inggeris untuk kerja,duit,,kenapa kita xkene blajar bahasa arab utk faham bacaan dlm solat?
cik rase duit lagi penting ea?

mama nina said...

Salam untuk orang kampong.

Janganle terlalu sensitif. Disini tak de parti politik. Saya memang kerja dgn kerajaan sebab sy ni cikgu.Jgn le sebab sy setuju dgn ppsmi saudara nak label sy dari mana-mana puak pula.Mana dasar yg sy fikir elok sy akan setuju walaupun cadangan itu dari PKR atau PAS, bukan dari kerajaan.

Tapi saudara tak patut nak mempertikaikan sesorang tu kafir atau tidak hanya krn sy tidak sependapat dgn saudara. Tp sy berpegang teguh bahawa Allah tidak mengubah nasib kita selagi kita tidak mengubah nasib kita sendiri. DEMI ALLAH sy memang percaya rezki memang dari AAlah dan sy percaya pada qada dan qadar. Tidak bermakna saudara lebih pandai bahasa arab, sembahyang saudara lebih khusyuk dari saya.... Allah lebih mengetahui.

..alicia-rnro.. said...

org kg-

cik orang islam atau orang kafir zimmi?
cik dapat kerja sebab cik pandai bahasa inggeris atau Tuhan pilih cik untuk kerja 2?
cik tau x ape maksud kafir zimmi?
cik pandai bahasa arab x?

amboi..sdap sungguh kamu berbahasa..

sempit sungguh fikiran kamu..
siapa kamu nak tentu kafir atau tidak seseorg itu??..
kalau kita tak berusaha, takkan lah tibe2 tuhan nak bg rezeki plaks??..takkan nak tunggu rezeki turun dari langit??..

nape nak tanye sy paham or tak maksud kafir zimmi??..hello..
tolong berfikiran terbuka sket boleh x?..takkan lah blajar math n sc dlm eng dah boleh di cop sbg org kafir plaks??..

sempit btol fikiran..


lagi satu..

nak brcakap pasal bhsa arab plaks..

knape??..u da terer sgt ke bhasa arab?..u da konfem abih la ur ibadah sume diterima tuhan?..

duit??..mmg duit itu penting..tanpa duit, org islam x dpt bangunkan org islam sendiri..
tanpa ilmu, org islam tak dpt bgunkan umatnya..tolong r phm..

u jgn nak ckp base on ur emotion only..

wankhai said...

salam...
huhu...
saya pun rasa orang kampung sedikit emosional rasanya...tak elok~

Saya menolak PPSMI. Dan saya memilih pilihan berdasarkan kajian yang dijalankan 7 universiti, kajian Kongres Kebudayaan Kedua DBP, dan saya mengambilkira pandangan Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu sendiri.

Dalam penggubalan sesebuah dasar, perlu diambil kira juga keadaan golongan working-class dan golongan lower working -class.

Jika saudari mengatakan bahawa adik saudari mempelajari banyak kosa kata baru, tahniah. Tapi sayangnya,adik anda hanyalah seorang daripada 4 peratus murid yang bertambah minatnya itu. Saya sendiri dengan sedihnya boleh mengatakan, kanak -kanak dalam keluarga besar saya di Kampung Simpang Pulai Perak itu habis semua mereka tidak menyukai Sains Matematik sekarang. Adik saudara saya yang darjah 2 itu apapun tak faham sewaktu cikgu mengajar. dia mengadu, cikgu hanya menumpu betul2 pada 2 kelas pertama je. Kelas terakhr macam adik saya itu , cikgu ajar main2 aja.

Laporan ini dari Kongres Kebudayaan Kedua:

Kajian mendapati dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) hanya berjaya meningkatkan empat peratus penguasaan bahasa asing itu, dan sebaliknya mengurangkan minat untuk mempelajari dua subjek tersebut.

"Sumbangan PPSMI hanya mampu menyumbang pada tahap paling minimum, iaitu kurang empat peratus kepada peningkatan pencapaian Bahasa Inggeris secara keseluruhannya," laporan bertajuk 'Tahap Kompetensi Guru dalam PPSMI serta Implikasinya terhadap Pembangunan Modal Insan Murid' dipetik.

Bagaimanapun, saya lebih suka kompromi. Kalau nak terus jugakla buat PPSMI ini pun, maka biaqlah kerajaan pertimbangkan cadangan kesemua 25 kesatuan guru yang ada di malaysia yang menolak PPSMI diadakan di sekolah rendah sebaliknya diadakan di sekolah menengah....

orang kampong said...

haha aku mintak maaf,,nampaknya orang boleh buat pelbagai kesimpulan hanya melalui tulisan,,tak mengapa,,orang sering berprasangka..
cik ni islam atau kafir zimmi?
ini pertanyaan atau pernyataan?
jikalau islam alhamdulillah,,apa yang nak diisukan?
siapa yang jumud?siapa yang emosi?
huhu apa2 pun,,aku mintak maaf..
malas aku nak baca lagi pendapat orang2 pasal isu ni,,dah penat,,klu cakap banyak pon,,bukan dapat pape,,takat cakap kat blog je..
macam harimau dan bunga raya..
n orang kampong kat kedai kopi..
pape pon,,aku sangat anti orang yang gemar berprasangka..itu yang aku nak utarakan,,bukan aku nak perjuangkan sangat isu PPSMI ni,,nak2 dalam blog,,ape dapat?
cukuplah 7 mac hari tu,,skg kite tunggu dan lihat hasilnya,,setakat taip,,budak tadika pon boleh..
aku minta maaf sekali lagi..

orang kampong said...

pelik btol,,
tolong r jangan berprasangka,,
cikgu takkan tak tahu beze antara ayat pernyataan dan pertanyaan?
aduhai.......
jawab islam sudah,,apa saya kisah?
nak serang2 saya plak,,
anak mak ckp saya fikiran sempit plak?ckp sy emosi plak....senang gila buat kesimpulan...
anak sendiri yang stiap hari ngadap mak pon payah nak paham sifat mak,,nie kan pulak,,orang yang tulis kat blog je,,,
pape pon,,maaf,,
cakap bnyk nnti,,orang cakap sy emosi.....
aku-anti-prasangka..

orang kampong said...

aku nak tulis lagi
haha
ape kene mengene ngn ibadah aku?
ape kene mengene ngan bahasa arab aku?
aku tnye ko la..
jawab je r,,klu xnk jwb,,xpyh nak serang2 org,,
ko nie mmg kuat berprasangka plus emosi..
patut r ko sokong PPSMI
haha,,xtau nasib rakyat,,cakap je nk dptkan kemajuan masa depan bla2,,
tapi ko tau x,,basis tamadun itu apa?
banykkn membaca,,jgn berprasangka..
itu nasihat,,bukan kesimpulan,,paham x?
jgn ckp aku ckp ko xbnyk membaca plak,,pastu ko serang aku,,ko ckp aku dah banyk sgt ke buku y dh habis bace?,,haha
ni contoh aku berprasangka terhadap ko..

Hafiz El Hilmi said...

rose, bek ko delete entry ni..haha..

..alicia-rnro.. said...

hafiz-errkkss..knape??..heh~

crixerity said...

susah isu ni..
banyak benda kena tengok..
hujah yang pertahankan dan yang menentang dua2 solid dan konkrit..

:)

yang penting..jangan jumud..